De prinses en de krijger door Joanne Moriarty – Boekbespreking

The Princess and the Warrior: Aztec Warrior and the Princess of the Moon is een nieuw fantasieboek van Joanne Moriarty. Het is haar debuutroman en het bevat zowel oude als moderne elementen. Het vertelt het verhaal van twee jonge vrouwen die zich in een alternatieve wereld bevinden waar ze zowel krijgers als royalty zijn.

De prinses en de krijger vertellen het verhaal van Anza, een jong meisje dat gevangen is genomen door het Azteekse rijk. Om uit gevangenschap te worden vrijgelaten, moet ze kiezen tussen zich aansluiten bij de Azteekse krijgers of een prinses worden, en moet ze leren haar meningsverschillen met haar vader en zus opzij te zetten om dat te doen.

Haar vader is ervan overtuigd dat ze zich bij Azteekse krijgers moet voegen, maar Anza is vastbesloten om een echte prinses te worden. De bezwaren van haar vader tegen deze regeling gaan niet alleen over haar geslacht, maar ook over het feit dat Anza zelf geen gezin heeft en dat ze in feite tot slavernij wordt gedwongen.

Anza's tweelingbroer, Pizarro, deelt ook een sterke afkeer van zijn zus en wenst dat ze zich bij het Azteekse leger zou voegen in plaats van ervoor te kiezen een echte prinses te zijn. De twee zussen gingen als team op reis. Pizarro is vastbesloten een koninklijke krijger te zijn; hij is zelfs bereid zichzelf op te offeren voor de missie. Anza kan haar liefde voor haar vader echter niet laten interfereren met haar liefde voor plicht en eer. Naarmate het verhaal vordert, komen we meer te weten over elke zuster en de rollen die ze in het verleden hebben gespeeld.

Het Azteekse rijk was een machtige beschaving die zich uitstrekte van Mexico helemaal tot Cuba en terug naar Mexico, en stond bekend om hun rijkdom en macht. Anza, die wordt geboren in een rijke familie, wordt naar verwachting de volgende heerser van het Azteekse rijk, wat betekent dat ze een deel van de geschiedenis en traditie zal zijn, maar een die totaal anders is dan de periode van haar ouders.

Hoewel dit boek in de tweede persoon is geschreven, gebruikt de auteur haar verteller van de derde persoon om een gevoel van realiteit te creëren voor de personages van het Azteekse rijk. Er zijn veel historische details die het boek een uniek gevoel geven. Veel van de historische figuren en locaties waaruit dit boek is geïnspireerd, lijken erg op echte plaatsen en individuen uit Amerika, waaronder Spaanse soldaten, piraten, indianen en andere opmerkelijke figuren uit de geschiedenis. Dit geeft een echt historisch tintje aan het boek.